دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید محافظ برق؛ بهترین محافظ برق کدام است؟

راهنمای خرید محافظ برق؛ بهترین محافظ برق کدام است؟

همانطور که می دانید به دلیل نوسانات برق، لامپ ها یا وسایل برقی مدام دچار سوختگی می شوند. در بعضی از موارد، این نوسانات برقی منجر به آتش سوزی می شوند. مقدار جریان برق به صورت معمول 220 ولت است. این مقدار جریان، ممکن است به هر دلیلی دچار تغییر شود. این تغییر در مقدار جریان برق را، نوسانات برق می گویند.

با توجه به این که همواره خطری مانند ایجاد نوسانات برقی و وارد شدن آسیب جدی وجود دارد، باید دنبال یک راه حل مناسب برای مدیریت آسیب های ناشی از نوسان برق بود. استفاده از محافظ برق بهترین راه حل برای این مشکل می باشد. با استفاده از این وسیله شما می توانید، از خسارت به وسایل برقی تان جلوگیری کنید. محافظ برق در دو نوع محافظ برق ولتاژ و محافظ برق ولتاژ جریان موجود می باشد.

آنچه در این مقاله درباره محافظ برق یاد می گیریم:

محافظ برق چیست؟

محافظ برق به دستگاهی گفته می شود که در هنگام افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ، در مسیر برق قرار می گیرد و جریان برق را قطع می کند یا جریان اضافی را به زمین هدایت می کند. اصلی ترین کاربرد محافظ برق جلوگیری از آسیب دیدن لوازم الکترونیکی و سوختگی و پایین آمدن عملکرد آنها ناشی از نوسانات برقی می شود. محافظ های برق به پریز برق وصل می شوند و هر کدام یک یا چند خروجی دارند.

به عبارت ساده محافظ برق را می توان به یک نگهبان برای وسیله های برقی تشبیه کرد که باعث می شود از لوازم برقی متصل به آن در برابر ورود ولتاژ ناخواسته و نوسانات برقی محافظت کند و آسیبی به دستگاه ها نرسد.

 

محافظ برق چیست؟

محافظ برق چطور عمل می کند؟

دستگاه محافظ برق دو وظیفه اصلی دارد. در هنگام نوسانات برقی ابتدا ولتاژ بیش از حد را شناسایی می کند و در مرحله بعد الکتریسیته اضافی را به سیم متصل به زمین منتقل می کند. پس محافظ ها برای انجام وظیفه خود نیاز دارد یک پین اتصال به زمین و یک پریز اتصال به زمین داشته باشد. این عمل باعث می شود که محافظ های برق وظایف خود را به درستی انجام دهند.

نکته: برخی از افراد محافظ برق را با چند راهی اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که این دو ابزار تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برای اینکه این دو ابزار را از یکدیگر تشخیص دهید، باید بدانید روی محافظ برق چراغ‌هایی وجود دارد که رسیدن ولتاژ برق شهری به حد مناسب را به شما نشان می‌دهد؛ در ادامه به محض روشن شدن چراغ اول این وسیله نیز عملکرد خود را آغاز می‌کند و پس از چند ثانیه، زمانی که ولتاژ به مقدار مناسب رسید، برق را به دستگاه وصل می‌کند؛ این درحالیست که چند راهی فقط تعداد پرت‌های پریز را افزایش می‌دهد.

خرید محصولات محافظ برق ولتاژ

خرید محصولات محافظ برق ولتاژ جریان

معرفی انواع محافظ برق و کاربرد هر کدام

به‌طور کلی، محافظ‌ها همه یک ماموریت دارند و آن جلوگیری از ورود ولتاژهای ناخواسته و آسیب‌زن به دستگاه است. اما، به صورت کلی برای بعضی دستگاه‌ها مانند یخچال و فریزر که باید همیشه در برق باشند یک نوع محافظ توصیه می‌شود و برای دستگاه‌هایی که تمام مدت استفاده نمی‌شوند مانند شارژر‌ها و اداپتورها یا تلویزیون، نوع دیگری از محافظ برق توصیه می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع محافظ برق آشنا کنیم:

  • محافظ برق خانگی

این نوع از محافظ برق برای لوازم برقی خانگی و سایز وسایل الکترونیکی قابل استفاده در منزل طراحی شده و ولتاژ مشخصی دارد. مدل محافظ برق خانگی را می توان به دو نوع محافظ برق معمولی و محافظ برق دیجیتال نیز دسته بندی کرد:

  1. مدل محافظ برق خانگی معمولی تنها دکمه ای برای قطع و وصل کردن و سه چراغ سبز و قرمز و زرد برای نشان دادن وضعیت ولتاژ برق وجود دارد.
  2. مدل محافظ برق خانگی دیجیتالی علاوه بر سه چراغ رنگی، نمایشگر دیجیتالی وجود دارد که میزان ولتاژ و زمان تاخیر و … را به نمایش می گذارد.

 

محافظ برق در مصارف خانگی

  • محافظ برق صنعتی

این نوع از محافظ برق مناسب دستگاهای صنعتی با ولتاژ های قوی تر است.

 

محافظ برق در مصارف صنعتی

  • محافظ برق یخچال فریزر

محافظ برقی که برای یخچال فریزر استفاده می‌شود معمولا فاقد دکمه‌های روشن خاموش است چون باید به صورت تمام مدت در برق باشند. همچنین، باید کیفیت بالایی داشته باشد. بهتر است یک محافظ را مختص یخچال فریزر قرار دهید و دستگاه دیگری را به آن نزنید. برای این لوازم خانگی از محافظ برق ارت دار نیز می توان استفاده کرد.

  • محافظ برق ماشین لباسشویی و ظرفشویی

بهتر است برای محافظ برق ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی از مدل محافظ برق ارت دار استفاده کنید تا جریان الکتریکی وارد شده را به زمین منتقل کند.

  • محافظ برق تلویزیون و کامپیوتر

همانطور که قبل‌تر گفتیم، لوازمی چون تلویزیون و کامپیوتر تمام مدت استفاده نمی‌شوند؛ پس لازم است که از مصرف برق اضافی جلوگیری شود. محافظ برق‌هایی که دکمه‌ی روشن و خاموشی دارند برای این وسایل مناسب‌ترند. همچنین، اگر تعداد خانه‌های چندراهی بیشتر باشد، می‌توانید لوازم دیگری مانند شارژرهای خود، کنسول بازی و پلیرهای مختلف را به آن وصل کنید.

  • محافظ برق کولر گازی و لوازم گرمایشی

لوازم گرمایشی و سرمایشی هر کدام فقط نیمی از سال روشن هستند. پس باز هم لازم است محافظ برقی برایشان استفاده شود که بتوانید روشن خاموششان کنید. همچنین، برای بخاری برقی در زمستان و کولرها در تابستان که نوسان برق زیاد است، خوب است محافظ مناسب و باکیفیتی تهیه کنید که لوازم سرمایشی‌تان خراب نشود.

  • محافظ برق موبایل

برخی از تبدیل های سه به دو دارای محافظ برق نیز هستند و از ورود ولتاژ نامناسب به مویال در هنگام شارژ جلوگیری می کنند. برخی از مدل های محافظ برق موبایل دارای تایمر، چراغ و … است.

محافظ برق چیست و چگونه کار می کند؟

چگونگی عملکرد دستگاه محافظ برق به این صورت است که جریان برق را از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به سمت مناطق با پتانسیل الکتریکی پایین هدایت می‌کند. به عبارت دیگر ولتاژ را از یک سر سیم به سر دیگر سیم می‌فرستد. در این موقعیت اگر ولتاژ ورودی بیشتر از توان وسیله الکتریکی مربوطه باشد، محافظ جریان برق را قطع می‌کند. همچنین این ابزار در ولتاژ پایین نیز عملکردی مشابه دارد. محافظ برق با این عملکرد از نوسانات ناگهانی ولتاژ جلوگیری می‌کند و بدین صورت از لوازم برقی محافظت می کند.

در یک جمع بندی کلی، کار محافظ برق حفاظت از وسایل برقی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مانند سوختن یا آتش سوزی است. محافظ برق در زمان ایجاد نوسانات ناگهانی، برق ورودی به دستگاه را به صورت آنی قطع می‌کند؛ این ابزار در هنگام نصب نیز چند ثانیه‌ای زمان لازم دارد تا ولتاژ را به حد مناسب برساند و پس از رسیدن به حد مناسب ولتاژ را وصل می‌کند و برق را به دستگاه می‌رساند.

 

محافظ برق چیست و چگونه کار می کند؟

اجزای تشکیل دهنده محافظ برق چیست؟

  • پریز

پریز اتصال تجهیزات الکترونیکی به برق را فراهم می‌‌کند. برخی از پریز‌ها برای لوازم برقی با ولتاژ خاصی طراحی شده‌اند و محافظ‌های برق ممکن است تعداد و انواع مختلفی داشته باشند. برخی از انواع این محصول مانند محافظ کنتور فاقد پریز است و باید مستقیم به کنتور برق وصل شوند.

  • فیوز

فیوز قطعه‌ای است که در صورت رسیدن ولتاژ به بالاترین حد خود یا به اصلاح حد آستانه، مدار را قطع می‌کند و موجب خاموش شدن دستگاه‌های برقی می‌شود.

  • وریستور (Varistor)

وریستور قطعه‌ای است که تغییر ولتاژ موجب می‌شود تا مقاومت آن تغییر کند. در حالت عادی این قطعه مقاومت بالایی دارد و اجازه عبور جریان برق را نمی‌دهد. با رسیدن پالس برق، مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند و جریان برق را به زمین منتقل می‌کند.

  • خازن (Capacitor)

خازن قطعه‌ای است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. این قطعه در دستگاه محافظ ولتاژ همانند یک فیلتر عمل می‌کند و نوسانات ولتاژ را به خود جذب می‌کند.

  • چراغ ال ای دی (LED)

چراغ‌های ال ای دی تعبیه شده در محافظ برق، وضعیت دستگاه را به شما نشان می‌دهند. زرد و سبز و قرمز از رنگ‌های چراغ ال ای دی هستند که با روشن شدن هر یک مشخص می‌شود که دستگاه در چه حالتی است: آماده به‌ کار، روشن یا خراب!

 

اجزای تشکیل دهنده محافظ برق چیست؟

اهمیت و مزایای استفاده از محافظ برق ولتاژ

همان‌طور که می دانید محافظ‌ های برق جهت مقابله با نوسانات برق و وارد آمدن آسیب به تجهیزات برقی شما تهیه و تولید می‌شوند. استفاده از محافظ‌های برق مزایای بسیاری دارد که در ادامه خواهیم گفت:

  1. حفاظت از تجهیزات برقی ساختمان شما این امکان را می‌دهد تا وسایل الکتریکی حساس و گران قیمت خود را از خطر آسیب‌های جدی محافظت کنید.
  2. در کنار اینکه لوازم و تجهیزات برقی شما در امنیت کامل هستند می‌توانید هر آنچه نیاز دارید را به چند راهی‌ها متصل کنید و از نیاز داشتن به چند راهی بی‌نیاز شوید.
  3. در صورتی که از محافظ برق برای لوازم برقی منزل خود استفاده کنید می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید و در دراز مدت مخارج خود را کاهش دهید.

مزایای استفاده از محافظ برق مرکزی

همان طور که گفتیم، استفاده از محافظ برق مرکزی به عنوان یک روش موثر برای مقابله با نوسانات برق و حفاظت از تجهیزات شما در برابر آسیب های ناشی از آن عمل می کند. استفاده از محافظ برق مرکزی ساختمان دارای مزایای بسیاری می باشد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • محافظت از تمام تجهیزات برقی ساختمان

برخلاف محافظ های برق تک شاخه ای که فقط از یک وسیله برقی در برابر نوسانات محافظت می کنند، محافظ برق مرکزی تمام تجهیزات برقی ساختمان را تحت پوشش قرار می دهد.

  • خرید یک محافظ بجای تعداد زیادی محافظ برق

دیگر نیازی نیست برای هر لوازم منزل یک محافظ برق با ولتاژ متفاوت خریداری کنید.

  • صرفه جویی در هزینه ها

با جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، در دراز مدت شاهد صرفه جویی در هزینه ها خواهید بود.

 

مزایای استفاده از محافظ برق مرکزی

یک محافظ برق خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک محافظ برق مناسب ویژگی‌هایی را باید داشته باشد تا در شرایط مختلف و دستگاه های مختلف به بهترین شکل ممکن عمل کند. محافظ برق خوب از ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم باید برخوردار باشد.

هنگام خاموش شدن یا متوقف شدن شارژ دستگاه به صورت خودکار خاموش شود، دارای نمایشگر دیجیتالی باشد تا میزان ولتاژ برق و افزایش و کاهش آن را به صورت کامل مشاهده کنید. در برخی از محصولات مجموعه JBH می‌توانید متناسب با دستگاه مورد استفاده ولتاژ را کم یا زیاد کنید.

امکان کنترل از راه دور یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در صورتی که اگر دستگاه‌های محافظ برق از آن برخوردار باشند، می‌تواند به شما در شرایط خاص کمک کند.

اهمیت استفاده از محافظ برق برای وسایل برقی

از آنجایی که هزینه خرید وسایل الکتریکی مانند یخچال، لباسشویی، غیره بسیار بالا است حفاظت از آن‌ها در برابر نوسانات ناگهانی برق شهری و یا رعد و برق‌هایی که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به جا بگذارند، امری واجب است. به ویژه که آمار نوسانات برق شهری و رعد و برق بسیار زیاد است و این مسئله باعث می‌شود خطرهای احتمالی مانند آتش سوزی و سوختگی در کمین وسایل الکتریکی و الکترونیکی منزل شما باشد. با خرید و نصب دستگاه محافظ برق می‌توان از تمام خطرهای احتمالی جلوگیری کرد.

مشکلات استفاده از محافظ ولتاژ بی کیفیت

  1. دلیل سوختن 80% از تجهیزات الکترونیکی و برقی داخل منزل و محل کار از نوسانات برق است.
  2. در برخی از مناطق، تمامی تجهیزات برقی بخاطر برق دار شدن نول، می‌سوزند.
  3. زمانی که چند وسیله برقی پر مصرف را روشن می‌کنید، مصرف جریان بالایی در سیم کشی ساختمان رخ می‌دهد که در نهایت منجر به داغ شدن و سوختن سیم می‌شود.
  4. محافظ برق‌ها اغلب گارانتی ندارند و بارها پیش آمده است که بعد از مدت کوتاهی از کار افتاده است.
  5. تعدادی از محافظ برق‌ها به اشتباه برق تمامی ساختمان را قطع می‌کنند. این حادثه اغلب زمانی رخ می‌دهد که وسیله‌ای مثل کولر گازی یا مایکروفر و… را به اشتباه روشن کنید.
  6. زمانی که تجهیزات برقی جدید می‌خرید تعداد محافظ برق‌های سیار منزلتان افزایش پیدا می‌کند.
  7. خیلی از محافظ‌های برق توانایی اندازه گیری مصرف واقعی برق را ندارند.

 

مشکلات استفاده از محافظ ولتاژ بی کیفیت

راهنمای خرید محافظ برق؛ چه محافظ برقی بخریم؟

برای خرید محافظ برق، باید به نکاتی توجه کنید. از مهم ترین نکات برای خرید این وسیله ی برقی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد بودن ساخت آن

در تولید محافظ برق، باید استاندارد های آن رعایت شده باشد. از مهم ترین استاندارد ها می توان به FCC  و CE اشاره کرد. علاوه بر آن، باید در تولید محافظ برق از مواد ضد آتش سوزی استفاده شده باشد.

  • طول سیم

در هنگام خرید محافظ برق، باید دقت کرد که اندازه ی فاصله ی وسیله ی برقی تا پریز برق مناسب باشد.

  • فضای کافی برای اتصال دوشاخه ها

در هنگام خرید محافظ باید دقت کرد که، فضای کافی جهت اتصال دوشاخه های دیگر وجود داشته باشد.

  • مدت زمان پاسخ دهی آن

یعنی آن که، مدت زمانی که طول می کشد محافظ، نوسان برق را شناسایی کند. بهترین محافظ آن است که زمان پاسخ دهی آن کمتر از 1 نانو ثانیه باشد.

  • امکان اتصال USB

این امکان در محافظ برق های جدید وجود دارد.

  • تعداد خروجی

بهتر است محافظ برقی خرید کنید که، تعداد سوکت خروجی آن 2 عدد باشد. زیرا با وجود 2 سوکت، فضا برای اتصال دستگاه های دیگر مهیا می شود. معمولا در بازار، محافظ های یخچال دارای 2 سوکت هستند و محافظ های تلویزیون دارای 4 سوکت می باشند.

 

راهنمای خرید محافظ برق؛ چه محافظ برقی بخریم؟

قیمت و خرید محافظ برق JBH از کانکتور الکتریک

کانکتور الکتریک به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فروش تجهیزات الکتریکی و تنها وارد کننده محصولات W&E در سطح کشور می باشد. این مجموعه با هدف ارائه خدمات به مشتریان و رعایت اصل کیفیت بالا همراه با قیمت مناسب، نزدیک به دو دهه در بازار لاله زار مشغول به فعالیت است.

شما می توانید برای استعلام موجودی، قیمت و خرید محافظ برق JBH، از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.